Nu har jeg lavet 2 indlæg som var meget politiske, så nu vil jeg lave et indlæg af mere spirituel grad. I nat vil jeg sove med en god ven, og 5 geder. Dette lyder måske lidt komisk, men faktisk er det det dybeste alvor. Ud over at være en fed ting at fortælle sine børnebørn om når man bliver gammel, vil det også være en perfekt mulighed for at udforske gedens adfærd. Normalt når jeg kigger på gederne som bor på min efterskole, er de helt oppe og køre over man er der. Denne gang kan det være at de falder til ro, og jeg kan få lov til at se dem i deres ”naturlige” jeg. Det bliver en indholdsrig nat...
himmel og jord
læs-tænk-svar alle meninger er ok, bare der er belæg for dem.
torsdag den 10. november 2011
onsdag den 9. november 2011
fælleskab vs individ
Denne dags blok skal handle om en debat på min skole jeg havde igår. De hovedemner vi snakkede var rig vs fattig, og fællesskab vs individet. Til at give gruppen lidt sparring havde skolen inviteret en ungdomspolitiker fra henholdsvis LA og SF. Dette varslede en interessant udveksling af holdninger, og det blev der også. Dette er min konklusion på debatten:
det som er den store stridighed er hvad frihed er. Er det frihed når du kan gøre hvad det passer dig, når du selv kan bestemme hvad dine penge skal gå til, og når du ikke har nogle regler der bestemmer hvor stort overskud du må have økonomisk? Eller er det når ALLE har de samme muligheder for at at komme frem i livet, når man har et socialt sikkerhedsnet, og når alle er del af et folbliktene fællesskab. Hvis vi leger med tanken om samfundet hvor individet står højere end fællesskabet er der et problem. Hvis den person som har valgt at mælde sig ud af fællesskabet en dag havner i den situation at personen har brug for fællesskabet, skulle fællesskabet bare vænne ryggen til, og lade personen sejle i sin egen sø? Det er da ikke nogen god løsning! Det andet problem er at hvis enhver som har midler tilovers, bare giver penge til det som personen nu lige finder interessant, vil der bare blive en sum af små projekter som aldrig vil gøre den store gavn, men bare vil være små ubetydelige projekter. Det er da bedre at nogen sidder med det store beløb, og protiere nogle støre og længere sigtede projekter. Dette er bare nogle af de holdninger som jeg fandt interessante, og som jeg også er enige i.
tirsdag den 8. november 2011
FØRSTE INDLÆG!!! Afganistan
dette er mit første blog indlæg, og derfor vil jeg skrive om det der først falder mig ind:
krigen i Afghanistan er jeg for eller imod?
som dansker må man de senere år havde spurt sig selv om man er for, eller om man er imod krigen i Afghanistan. dette er et meget stort spørgsmål, men jeg vil prøve at fokusere på hvad Danmark skal gøre nu. sådan som sagerne står nu er at regeringen har valgt at vi skal begynde at trække os ud i 2014. dette har forsvaret beregnet på, og kommet frem til at den Afghanske befolkning ikke ville kunne klare presset fra talaban, og derved vil de fremskridt vi har gjort være spildt. HVIS DANMARK ER GÅET IND I AFGANISTAN FOR AT SKABE FRED, KAN VI IKKE TRÆKKE OS UD FØR DER ER FRED!!! (eller i i hvert fald før den afghanske befolkning kan holde fred). den rigtige måde at løse Afghanistan i mine øjne, er at uddanne et professionelt militær, og at bygge skoler for både drenge og piger som lære børnene om andet end koranen. efter folkeopstandene i mange andre mellemøstlige lande, har jeg fået troen på at vi med en stor indsats kan ændre situationen dernede. ikke med kamp men med uddannelse af befolkningen via en militær indsats, indtil at der ikke er brug for udenlandske tropper. det kan godt være at det bliver efter 2014 at dette bliver muligt, og det er også i orden. Vi skal ikke stikke halen mellem benene før jobbet er gjort.
krigen i Afghanistan er jeg for eller imod?
som dansker må man de senere år havde spurt sig selv om man er for, eller om man er imod krigen i Afghanistan. dette er et meget stort spørgsmål, men jeg vil prøve at fokusere på hvad Danmark skal gøre nu. sådan som sagerne står nu er at regeringen har valgt at vi skal begynde at trække os ud i 2014. dette har forsvaret beregnet på, og kommet frem til at den Afghanske befolkning ikke ville kunne klare presset fra talaban, og derved vil de fremskridt vi har gjort være spildt. HVIS DANMARK ER GÅET IND I AFGANISTAN FOR AT SKABE FRED, KAN VI IKKE TRÆKKE OS UD FØR DER ER FRED!!! (eller i i hvert fald før den afghanske befolkning kan holde fred). den rigtige måde at løse Afghanistan i mine øjne, er at uddanne et professionelt militær, og at bygge skoler for både drenge og piger som lære børnene om andet end koranen. efter folkeopstandene i mange andre mellemøstlige lande, har jeg fået troen på at vi med en stor indsats kan ændre situationen dernede. ikke med kamp men med uddannelse af befolkningen via en militær indsats, indtil at der ikke er brug for udenlandske tropper. det kan godt være at det bliver efter 2014 at dette bliver muligt, og det er også i orden. Vi skal ikke stikke halen mellem benene før jobbet er gjort.
Abonner på:
Opslag (Atom)