Denne dags blok skal handle om en debat på min skole jeg havde igår. De hovedemner vi snakkede var rig vs fattig, og fællesskab vs individet. Til at give gruppen lidt sparring havde skolen inviteret en ungdomspolitiker fra henholdsvis LA og SF. Dette varslede en interessant udveksling af holdninger, og det blev der også. Dette er min konklusion på debatten:
det som er den store stridighed er hvad frihed er. Er det frihed når du kan gøre hvad det passer dig, når du selv kan bestemme hvad dine penge skal gå til, og når du ikke har nogle regler der bestemmer hvor stort overskud du må have økonomisk? Eller er det når ALLE har de samme muligheder for at at komme frem i livet, når man har et socialt sikkerhedsnet, og når alle er del af et folbliktene fællesskab. Hvis vi leger med tanken om samfundet hvor individet står højere end fællesskabet er der et problem. Hvis den person som har valgt at mælde sig ud af fællesskabet en dag havner i den situation at personen har brug for fællesskabet, skulle fællesskabet bare vænne ryggen til, og lade personen sejle i sin egen sø? Det er da ikke nogen god løsning! Det andet problem er at hvis enhver som har midler tilovers, bare giver penge til det som personen nu lige finder interessant, vil der bare blive en sum af små projekter som aldrig vil gøre den store gavn, men bare vil være små ubetydelige projekter. Det er da bedre at nogen sidder med det store beløb, og protiere nogle støre og længere sigtede projekter. Dette er bare nogle af de holdninger som jeg fandt interessante, og som jeg også er enige i.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar